Beste ouder(s) en/of verzorger(s),
Na de meivakantie zijn we vol enthousiasme gestart met onze nieuwe periode: geschiedenis. Deze keer verdiepen we ons in de gebeurtenissen tijdens de Tweede Wereldoorlog op Texel, met een bijzondere focus op de Amsterdammertjes op Texel.
In deze periode proberen we zoveel mogelijk ervaringen op te doen buiten het klaslokaal. Zo hebben we deze week gekeken naar de verschillen tussen de hongerwinter in Amsterdam en de situatie op Texel in diezelfde tijd. De gesprekken hierover waren indrukwekkend en verdiepend — zie ook de bijgevoegde foto.
Daarnaast zijn we aan de slag gegaan met het verschil tussen de ’Amsterdammertjes’ en onderduikers op Texel. De verhalen raken en roepen vragen op, wat prachtig past bij de leeftijd van deze kinderen: hun gevoel voor rechtvaardigheid en hun drang tot begrijpen zijn groot.
Volgende week wordt bijzonder:
In het gemeentehuis zullen we, op woensdag, enkele zelfgeschreven gedichten voordragen over de Amsterdammertjes.
Op vrijdag bezoeken we de Vermaning, waar we luisteren naar fragmenten uit een teruggevonden dagboek van een Amsterdammertje — begeleid door de muziek van Lauri.
Ook zijn we begonnen met het oefenen van ons toneelstuk op de Hoge Berg. De kinderen zijn enthousiast en betrokken — dit belooft nu al het hoogtepunt van het schooljaar te worden!
Hartelijke groet,
Klas 5-6