Sinterklaas is ook op de vrije school gearriveerd. De kinderen zijn op verschillende manieren met het thema aan het werk in de klassen. 

 

Sinterklaas brengt geschenken, rijdend over daken en wij leggen voedsel klaar voor het paard, zodat dat hij stil blijft staan. Hij wordt daarbij terzijde gestaan door zijn knecht Piet, die afdaalt door de schoorsteen om in het huis rond te kijken. De geschenken komen van boven: de schoorsteen vormt de verbinding tussen hemel en aarde. Het is in de beeldentaal veelzeggend dat de geschenken worden gestopt in een sok of schoen en niet in een hoed of muts. Kennelijk zijn de geschenken die uit de hemel komen bedoeld voor de levensweg en niet voor het hoofd. Om te kunnen ontvangen moet de mens zijn wensen kenbaar maken. Sint komt wanneer wij slapen, buiten het bewustzijn om. Steiner schrijft: de slaap verenigt ons met de geestelijke wereld.., Sinterklaas is dan ook vooral een geheim van de nacht. Zo zijn de surprises geschenken in beeldvorm die iets vertellen, wat we moeten ´uitpakken` om te kunnen doordringen tot het eigenlijke cadeau dat erin verborgen zit. Misschien herinneren de chocolade – en banketletters ons wel aan de runentekens en herinnert het strooien van pepernoten ons aan het zaaigoed, dat Odin moest zegenen.  Wat de oorsprong er ook van mag zijn, steeds gaat het erom hoe we de beelden in ons opnemen en beleven.

klaas1

Sint-Maarten: wie komt er zingen bij ons huisje? De oudere kinderen maakten hutten op het plein, de jongere gingen langs de deuren met hun lampion!

 

sintmaarten3sintmaarten3sintmaarten3

Met Sint Maarten vieren we het eerste van de “lichtjesfeesten”. De laatste gewassen zijn geoogst, de laatste gewassen komen uit de donkere aarde en daar stoppen wij ons lichtje in. Wij mogen als mens licht in de duisternis brengen. Sint Maarten doet ons voor hoe je je rijkdom kunt delen met je naaste, zonder jezelf tekort te doen.

Sint Maarten valt op 11 november. We vieren op een dag rond die datum dit jaarfeest in de zaal. Meestal wordt er een verhaal verteld en worden er Sint Maarten liederen gezongen. 

Martinus moest een zware tocht ondernemen met het leger. Zo kwam hij op zijn 18e met zijn legeronderdeel aan bij de stad Amiens. Het was koud, bijna donker, de poorten zouden weldra gaan sluiten en het leger moest zich haasten om op tijd binnen de muren van de stad te zijn. Maar Martinus zag buiten de poort een arme bedelaar. Martinus had hem niets te geven, geen brood of aalmoes. Hij aarzelde echter niet en sneed zijn mantel in twee en gaf een helft aan de bedelaar.

 

stmaarten

De draak is verslagen en dus is dit weekend de jaartafel ingericht als warme, sfeervolle herfsttafel. Daar was het ook wel weer voor!

jaartafeljaartafel2

De feestdag van Michaël is 29 september. Dit feest is genoemd naar de aartsengel Michaël. Michaël weegt goed en kwaad af en strijdt met de negatieve krachten, de “draken”. Daarom staat deze engel meestal afgebeeld met een zwaard en een weegschaal en soms met de draak. De naam Michaël betekent “Wie is als God!”

De zon heeft haar hoogtepunt bereikt en gaat nu naar het herfstpunt, waar dag en nacht even lang zijn en spoedig zal de nacht het winnen. In de natuur kun je merken dat de groei tot staan is gekomen. Bloemen raken uitgebloeid, bladeren beginnen geel te worden en te verdorren. Dieren gaan hamsteren en trekken zich terug voor hun winterslaap. De natuur begint zich duidelijk voor te bereiden op de winter. Zij wordt stil en komt tot rust. De aarde omhult zich in nevels en wolken. Nu al loeien de najaarsstormen en het blad wordt  van de bomen gerukt tot zij kaal zijn en de bomen levenloos lijken.

Maar hierin speelt zich iets bijzonders af: we zien het wonder van vrucht en zaad. De plant sterft af, maar in het zaad heeft de plant het leven weer overgedragen!

Het is een samentrekken, een verinnerlijken van alles wat het leven betreft. Ook de mens maakt deze verandering mee. Wanneer wij na onze “uitbundige” zomer het werk weer hervatten, gaat dit vaak gepaard met een bewust of onbewust afwegen van de mogelijkheden. We staan in een spanningsveld tussen nieuwe impulsen en opgelegde beperkingen. De aartsengel Michaël (van oudsher vaandeldrager van de herfsttijd) weegt het goede tegen het kwade af. Wij moeten, zoals Michaël ons toont, het zwaard ter hand nemen en ten strijde trekken. Niet tegen iets of iemand, maar tegen de twee uitersten in ons zelf, die we steeds voelen opkomen, tegen onze innerlijke “draken”, leren omgaan met onze eigen zwakke kanten. Daar is moed voor nodig!!

 

stm1stm2stm3